Kampanja tekee luomua tutuksi

Pro Luomun kuluttajakampanja Luomun juuret käynnistyy tänään perjantaina Helsingin messukeskuksessa järjestettävän Lähiruoka- ja luomutapahtuman yhteydessä.

Kampanjan tavoitteena on tehdä luomutuotannon periaatteita ja käytäntöjä tutuksi kuluttajille sekä kirkastaa luomuruoan etuja. Luomun tuotanto ja kulutus Suomessa ovat viime vuosina olleet reippaassa kasvussa; esimerkiksi vuonna 2012 luomumarkkinat kasvoivat arviolta lähes neljänneksen ja nousivat 202 miljoonaan euroon. Kampanjan toivotaan pitävän tätä trendiä yllä heikosta taloustilanteesta huolimatta.

Kampanjan teemoiksi on valittu luomun markkinoinnissa aiemminkin käytetyt sloganit Hyvää puhtaasti, Hyvää eläimille, Hyvää makua ja Hyvää huomiselle.

Viestiä viedään verkossa

Luomun juuret -kampanjan viestintä painottuu verkkoon, johon on avattu erilliset kampanjasivut. Tietopuolisen aineiston lisäksi sivuilla julkaistaan muun muassa luomuviljelijöiden haastatteluja, kuukausittain vaihtuva luomutietovisa sekä vierailevien bloggaajien luomuaiheisia kirjoituksia. Ensimmäisenä bloggaajana intensiivisestä suhteestaan luomuun kertoo keittiömestari Jaakko Nuutila.

possu-02_web-e1365847996941

Luomun juuret -sivuilla seikkailee myös kampanjan tunnushahmo, sarjakuvataiteilija Jii Roikosen piirtämä luomusuperpossu. Hyväntahtoinen potsi viestii pyöreällä olemuksellaan, että luomu maistuu ja pitää pirteänä.

Kampanjan näkyy myös sosiaalisessa mediassa Pro Luomun Facebook-sivuilla, jossa nostetaan esille kampanjan aineistoa ja teemoja. Kuvien jakopalvelu Pinterestiin kootaan Pro Luomun taululle luomutuotannosta kertovia otoksia sekä muuta luomua lähellä olevaa kuvamateriaalia.

Kesällä kampanja jalkautuu

Kesän aikana Luomun juuret -kampanja jalkautuu myös luomutilojen avoimien ovien tapahtumiin sekä tuottajatoreille. Suunnitelmissa on esimerkiksi tuoda paikan päälle keittiömestari, joka kokkaa yleisölle maistiaisia luomuraaka-aineista. Vireillä on myös yleisölle avoin luomureseptikisa.

Kampanjan nettisivuilla on kuluttajille suunnatuista tila- ja toritapahtumista lista, jota täydennetään kesän kuluessa.

Luomun juuret -kampanjaan pääsee tutustumaan myös Lähiruoka- ja luomutapahtumassa Helsingin messukeskuksessa 26.–28.4.2013 osastolla 2k61, jossa Pro Luomu on yhdessä muiden lähiruoan ja luomualan toimijoiden kanssa. Osastolla messuyleisö saa muun muassa ehdottaa luomusuperpossulle osuvaa nimeä.

Luomun juuret -kampanjaa rahoittaa Suomen valtio. Kampanja kestää vuoden 2013 loppuun.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila, Pro Luomu ry, puh. 040 581 9252