Luomun kuluttajabarometri 2017: luomu arkipäiväistyy

Suomalaisten luomukuluttajien joukko on laajentunut vuosina 2015-2017. Luomun käyttäjiä on aiempaa tasaisemmin eri väestöryhmissä ja eri puolilla maata.

Luomun kuluttajabarometri 2017 kertoo, että yli puolet suomalaisista ostaa luomua vähintään kerran kuukaudessa.  Sitoutuneimpia luomukuluttajia on 28 % väestöstä eli yli miljoona suomalaista: he ostavat luomua vähintään viikoittain. Tästä ryhmästä valtaosa on lisännyt luomun käyttöään kahden viime vuoden aikana, ja aikoo lisätä sitä myös tulevaisuudessa.

Aktiivisia luomun käyttäjiä ovat etenkin 30-49-vuotiaat naiset sekä lapsiperheet, mutta tässä joukossa on myös miehiä aiempaa enemmän. Kulutus on levinnyt pääkaupunkiseudulta suuriin kaupunkeihin, eri tuloluokkiin ja muidenkin kuin korkeakoulutettujen keskuuteen.

Kuluttajien syyt suosia luomua ovat ennallaan. Luomuruokaa ostavat kuluttajat arvostavat eniten puhtautta, lisäaineettomuutta ja torjunta-aineettomuutta. Myös maku, terveellisyys ja ympäristöystävällisyys ovat kuluttajille yleisiä syitä ostaa luomua.

Luomun kuluttajabarometrin toteutti Kantar TNS syyskuussa 2017 puhelinhaastatteluina. Kyselyyn vastasi yhteensä 1 004 kuluttajaa, jotka ovat iältään 18-68-vuotiaita. Barometrin rahoitti maa- ja metsätalousministeriö.

Kantar TNS: Luomun kuluttajabarometri 2017